Call us:

phone

+357 22458485

email:

phone

akti@akti.org.cy

Projects

Environmentally-Friendly Practices in Schools

Environmentally-Friendly Practices in Schools

Date: June 2007 – August 2008

Funded by: UNDP ACT (47401-07-006)
Role of AKTI in the project: Partner
Other partners: Turkish Cypriot Global Compact Network and KAYAD Community Centre from the Turkish Cypriot Community

Increase awareness on environmental issues and trigger environmental-friendly behavior.

ΦΙΛΙΚΕΣ ΠΡΟΣ ΤΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ ΠΡΑΚΤΙΚΕΣ ΣΕ ΣΧΟΛΕΙΑ

2007-2008


Περίληψη προγράμματος:

Η ΑΚΤΗ Κέντρο Μελετών και Έρευνας συμμετέχει σε ένα νέο πρόγραμμα του Τουρκοκυπριακού Δικτύου Οικουμενικού Συμφώνου (Global Compact Network) δημιουργίας μίας περιοδικά επαναλαμβανόμενης μεθόδου για την προώθηση φιλικών προς το περιβάλλον πρακτικών σε σχολεία. Πιο συγκεκριμένα, προβλέπεται η ανάπτυξη ενημερωτικού υλικού το οποίο θα διανεμηθεί σε σχολεία πάνω σε πρακτικές φιλικές προς το περιβάλλον και τρόπους μείωσης της κατανάλωσης νερού και ενέργειας καθώς και μείωσης της ποσότητας των απορριμμάτων. Η διανομή του υλικού θα συνοδεύεται από ενημερωτικές ομιλίες στις αίθουσες των σχολείων. Οι μαθητές θα ενθαρρύνονται να εφαρμόζουν τις πρακτικές αυτές στο σχολείο τους αλλά και κατ’ οίκον.

Επιπλέον, για την ανάδειξη των δυνατοτήτων αυτών των πρακτικών από άποψη περιβαλλοντικού και οικονομικού οφέλους, θα γίνει προμήθεια σχετικού εξοπλισμού ο οποίος θα εγκατασταθεί σε επιλεγμένα σχολεία και θα πραγματοποιηθεί μια αποτίμηση της κατανάλωσης νερού και ενέργειας με χρήση του εξοπλισμού αυτού στο τέλος του προγράμματος.

Κύριος στόχος:

Κύριος στόχος του προγράμματος είναι η ευαισθητοποίηση των μαθητών σε περιβαλλοντικά θέματα και η ενθάρρυνση συμπεριφορών φιλικές προς το περιβάλλον.

Επιμέρους στόχοι:

Οι επιμέρους στόχοι του προγράμματος είναι:

  1. Ενημέρωση πάνω σε πρακτικές μείωσης της κατανάλωσης νερού και ενέργειας καθώς και δημιουργίας απορριμμάτων σε μαθητές πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης της Ελληνοκυπριακής (Ε/Κ) και της Τουρκοκυπριακής (Τ/Κ) κοινότητας.
  2. Δημιουργία μιας περιοδικά επαναλαμβανόμενης μεθόδου για τη διάδοση πρακτικών φιλικών προς το περιβάλλον σε ολόκληρο το εκπαιδευτικό σύστημα στην Κύπρο.
  3. Προώθηση του Δικτύου Οικουμενικού Συμφώνου στην Κύπρο και των περιβαλλοντικών αρχών που το διέπουν.

Ομάδες – στόχος:

Οι ομάδες-στόχος του προγράμματος είναι οι μαθητές πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης στις δύο κοινότητες του νησιού ενώ, εμμέσως, αποδέκτες του προγράμματος γίνονται και οι οικογένειες των μαθητών αυτών. Καθώς το πρόγραμμα περιλαμβάνει και την προώθηση των αρχών του Δικτύου Οικουμενικού Συμφώνου και τον τρόπο που αυτό λειτουργεί, μέλη της επιχειρηματικής κοινότητας του νησιού αναμένεται να δείξουν ενδιαφέρον και να συμμετέχουν με τη σειρά τους στις δράσεις του Δικτύου Οικουμενικού Συμφώνου

Κύριες δραστηριότητες:

To πρόγραμμα περιλαμβάνει τις εξής δραστηριότητες:

1. Εναρκτήρια εκδήλωση:

Για  την προώθηση του προγράμματος, θα διοργανωθεί μία εναρκτήρια εκδήλωση σε ένα σχολείο. Το γεγονός θα διαφημιστεί μέσω εφημερίδων και ανακοινώσεων ενώ τοπικά μέσα ενημέρωσης θα προσκληθούν στην εκδήλωση όπου οι στόχοι και οι δραστηριότητες του Δικτύου Οικουμενικού Συμφώνου θα παρουσιαστούν στους συμμετέχοντες και τα ΜΜΕ.

2. Δημιουργία και διανομή ενημερωτικού υλικού:

Το παρακάτω ενημερωτικό υλικό (φυλλάδια) θα δημιουργηθεί και θα διανεμηθεί στους μαθητές σχολείων που θα μετέχουν στο πρόγραμμα:

  1. Τρόποι μείωσης της κατανάλωσης ενεργείας
  2. Περιγραφή λιγότερο ενεργοβόρων ηλεκτρικών συσκευών και τρόποι απόκτησής τους
  3. Τρόποι μείωσης της κατανάλωσης του νερού
  4. Περιγραφή συσκευών χαμηλής κατανάλωσης νερού και τρόποι απόκτησής τους
  5. Μέθοδοι μείωσης του όγκου των απορριμμάτων (επαναχρησιμοποίηση, ανακύκλωση).

Το παραπάνω υλικό θα δημοσιευτεί στα Ελληνικά και στα Τουρκικά ώστε να είναι χρήσιμο και στις δύο κοινότητες της Κύπρου. Θα δημιουργηθούν επίσης πόστερ για τα παραπάνω θέματα τα οποία θα τοποθετηθούν σε καίρια σημεία των επιλεγμένων σχολείων.

Κάντε κλικ εδώ για το πόστερ στα Αγγλικά
Κάντε κλικ εδώ για το πόστερ στα Τουρκικά

3. Ενημερωτικές ομιλίες σε σχολεία:

Μία σειρά από ενημερωτικές ομιλίες σε σχολεία οι οποίες θα περιγράφουν και θα εξηγούν το περιεχόμενο των ενημερωτικών φυλλαδίων αλλά και τα αποτελέσματα του προγράμματος θα διοργανωθούν καθ’ όλη τη διάρκεια του προγράμματος. Ο αριθμός των ομιλιών θα καθοριστεί κατά την εξέλιξη του προγράμματος και ανάλογα με την αποδοχή που θα λάβουν αυτές από τα σχολεία. Οι προϊστάμενοι των σχολείων και οι δάσκαλοι θα ενθαρρύνουν τους μαθητές στην εφαρμογή των μεθόδων που θα παρουσιαστούν βοηθώντας με τη σειρά τους το πρόγραμμα. Σε κάθε σχολείο κάποιες τάξεις θα αναλάβουν και έναν συντονιστικό ρόλο στο σχολείο τους (συντονιστές) επιβλέποντας τη σωστή λειτουργία του εξοπλισμού που θα τους παρασχεθεί και ενθαρρύνοντας παράλληλα τους υπόλοιπους μαθητές στην εφαρμογή των καλών πρακτικών καθ’ όλη τη διάρκεια εφαρμογής του προγράμματος.  Ο ρόλος αυτός θα μπορούσε να συνεχιστεί και μετά την λήξη του προγράμματος ώστε αυτή η διαδικασία να γίνει μετέπειτα μια κοινή πρακτική στα σχολεία. Για την καλύτερη κατανόηση από τους μαθητές θεμάτων που σχετίζονται με τη διαχείριση αποβλήτων θα πραγματοποιηθούν εκδρομές σε υπάρχουσες εγκαταστάσεις επεξεργασίας αποβλήτων και χρησιμοποιουμένου νερού.

4. Τοποθέτηση εξοπλισμού σε σχολεία και καταγραφή της κατανάλωσης:

Στα επιλεγμένα σχολεία θα παρασχεθούν συσκευές χαμηλότερης κατανάλωσης νερού (ειδικά πώματα, μηχανισμοί για τις τουαλέτες) και συσκευές χαμηλής κατανάλωσης ενέργειας (λαμπτήρες εξοικονόμησης ενέργειας) και ειδικοί συλλέκτες για μπαταρίες που έχουν χρησιμοποιηθεί. Αρχικά, θα γίνει μία έρευνα-επίσκεψη στα σχολεία ώστε να καθοριστούν οι απαιτούμενες ποσότητες του εξοπλισμού που θα πρέπει να αγοραστούν και το καταλληλότερο είδος που θα πρέπει να επιλεχθεί για κάθε μια από αυτές. Ο εξοπλισμός θα αγοραστεί από την τοπική ή τη διεθνή αγορά και θα εγκατασταθεί στα σχολεία
Καθώς κάποια σχολεία της Τουρκοκυπριακής κοινότητας είναι ήδη ενταγμένα σε κάποιο παρεμφερές πρόγραμμα, έμφαση σε αυτές τις περιπτώσεις θα δοθεί τη συλλογή των χρησιμοποιημένων μπαταριών διαδικασία η οποία δεν βρίσκεται σε εξέλιξη στα σχολεία αυτά. Το γεγονός αυτό θα επιτρέψει επιπλέον την σύνδεση θεμάτων ανακύκλωσης με θέματα ενεργειακής επάρκειας (όπως για παράδειγμα μέσω της χρήσης επαναφορτιζόμενων μπαταριών). Στα σχολεία θα παρασχεθεί βοήθεια  στην επίβλεψη και την χρήση του εξοπλισμού καθ’ όλη τη διάρκεια του προγράμματος

5. Εκτίμηση της ολικής κατανάλωσης στα σχολεία

Στο πλαίσιο του προγράμματος θα πραγματοποιηθούν δύο εκτιμήσεις της κατανάλωσης στα σχολεία, η πρώτη θα αφορά την κατανάλωση πριν την εγκατάσταση των συσκευών και η δεύτερη την κατανάλωση μετά την εγκατάσταση και τη χρήση τους από τους μαθητές. Έτσι, από την σύγκριση των δύο μετρήσεων θα αναδεικνύονται οι δυνατότητες που παρέχουν οι συσκευές αυτές στη  μείωση της κατανάλωσης νερού και ενέργειας και πώς το κόστος αγοράς των συσκευών αυτών μπορεί να έχει ανταποδοτικό όφελος στον χρήστη μέσω των μειωμένων λογαριασμών σε νερό και ρεύμα μετά την εγκατάσταση και χρήση τους. Μία τελική έκθεση-αναφορά που θα περιγράφει τις παραπάνω μετρήσεις θα δημοσιευτεί στα αγγλικά. Σε περίπτωση που τα σχολεία που θα επιλεγούν να μετέχουν στο πρόγραμμα δεν είναι εφοδιασμένα με συνήθη συστήματα καταγραφής της κατανάλωσης νερού και ρεύματος, αυτή θα γίνει με έμμεσο τρόπο ενώ κατάλληλοι μετρητές θα εγκατασταθούν για μελλοντικές καταγραφές.

6. Ερευνα για την συμπεριφορά των μαθητών

Στο τέλος του προγράμματος θα διεξαχθεί μία έρευνα μεταξύ των μαθητών που έλαβαν μέρος μέσω ενός ερωτηματολογίου πολλαπλών απαντήσεων στο οποίο θα ερευνώνται οι γνώσεις τις οποίες αποκόμισαν οι μαθητές πάνω σε φιλικές προς το περιβάλλον πρακτικές και  αν και κατά πόσο αυτοί τις εφάρμοσαν. Η έρευνα αυτή θα αναδείξει και το μέγεθος της επιτυχίας του προγράμματος. Μία τελική έκθεση  πάνω στην έρευνα αυτή θα δημοσιευτεί στα Αγγλικά.

7. Έπαθλα:

Για την επιβράβευση των σχολείων που θα συμμετέχουν στο πρόγραμμα και των μαθητών οι οποίοι εφάρμοσαν τις πρακτικές, σε κάθε σχολείο θα παρασχεθεί ένα εκπαιδευτικό πακέτο σε θέματα περιβάλλοντος. Επιπλέον, οι «συντονιστές» σε κάθε σχολείο θα παραλάβουν από ένα T-Shirt του προγράμματος.

8.Εκδήλωση λήξης:

Η τελευταία εκδήλωση του προγράμματος θα διοργανωθεί στο τέλος αυτού σε κάποιο σχολείο. Η εκδήλωση θα διαφημιστεί σε εφημερίδες και μέσα μαζικής ενημέρωσης θα προσκληθούν σε αυτή. Εκεί, θα παρουσιαστούν τα αποτελέσματα του προγράμματος και ιδέες για την περαιτέρω συνέχιση των δράσεών του

Το πρόγραμμα χρηματοδοτείται από την πρωτοβουλία του Προγράμματος Ανάπτυξης των Ηνωμένων Εθνών – Δράση για τη Συνεργασία και Εμπιστοσύνη (UNDP- ACT )